تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
7

تجربه یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران از رفتار مصرف برق در ژاپن

  • کد خبر : 2353
  • ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
تجربه یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران از رفتار مصرف برق در ژاپن

  تجربه یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران از رفتار مصرف برق در ژاپن متن زیر را ایشان نوشته‌اند و شیوه مواجهه دو ژاپنی با کمبود احتمالی برق در کشورشان بعد از حادثه سونامی سال ۲۰۱۱ و از کار افتادن نیروگاه برق فوکوشیما را نشان می‌دهد. ✳ متن زیر را بخوانیم و قبل از […]

 

تجربه یکی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تهران از رفتار مصرف برق در ژاپن

متن زیر را ایشان نوشته‌اند و شیوه مواجهه دو ژاپنی با کمبود احتمالی برق در کشورشان بعد از حادثه سونامی سال ۲۰۱۱ و از کار افتادن نیروگاه برق فوکوشیما را نشان می‌دهد.

✳ متن زیر را بخوانیم و قبل از آن‌که ژاپنی‌ها را تحسین کنیم و خود را سرزنش می‌کنیم و از نبودن انسجام ملی یا بی‌فرهنگی ایرانیان سخن بگوییم؛ این بار سعی کنیم همان کاری را انجام دهیم که ژاپنی‌های متن زیر انجام می‌داده‌اند: صرفه‌جویی در مصرف برق و بالاخص صرفه‌جویی در استفاده از وسایل خنک‌کننده. عمل کنیم.

✳ تهدید گرما و کمبود برق امسال را به فرصت تبدیل کنیم: فرصت متحد شدن برای غلبه بر یک مشکل ملی؛ فرصت آگاه شدن بر توانایی ما برای حل یک مسأله ملی؛ و فرصت گفت‌وگو، افزایش آگاهی و اراده برای حل مسأله برق امسال. بیایید با جدیت به صرفه‌جویی در مصرف برق بین ساعات ۱۲ تا ۱۷ و ساعات اوج مصرف از غروب آفتاب تا حدود ساعت ۱۰ شب فکر کرده و عمل کنیم.

◀ نوشته استاد دانشگاه صنعتی شریف

جعفرى دانشيار فيزيك دانشگاه صنعتى شريف

دو خاطره از همكاران ژاپنى‌ام در ارتباط با موضوع صرفه‌جويى در مصرف کولرهای گازی دارم. من تابستان ٢٠١١ در مسير سفرم از سنداى ژاپن به تهران، با هيدتوشى فوكوياما از فيزيكدانان مؤثر ژاپن در فيزيك جامدات قرارى براى مباحثه علمى تنظيم كردم. اولين تابستان بعد از سونامى بود و در ژاپن بخشنامه شده بود از كولر استفاده نكنند. استاد مُسن با اينكه معاون دانشگاه علوم توکیو (Tokyo University of Science) بود مدام عرق خود را پاک می‌کرد، ولی وقتى معذب بودن من در تابستان توكيو را ديد، كمى فكر كرد و به استناد آيين‌نامه‌اى كه فقط براى هيئت‌هاى خارجى اجازه روشن كردن كولر مي‌داد، كولر را روشن کرد.

◀ تابستان سال ٢٠١٢ در دومين تابستان بعد از سونامى استاد مهمان در دانشكاه كيوتو بودم. روشن كردن كولر آن سال مجاز بود، اما دماى کولر نبايد كمتر از ٢٨ درجه سلسيوس تنظيم مي‌شد. براى من ٢٨ درجه كفاف نمي‌داد و اغلب روى ٢٥ درجه تنظيم مي‌كردم. دانشجوى دكترى همكارم كه هم‌اتاقى من بود مجدداً دما را روى ٢٨ تنظيم مي‌كرد. من آخر كلافه شده و از او سؤال كردم كه به فرض من دما را روى ٢٨ قرار دهم، آيا كسى بازرسى خواهد كرد؟ دوستم جوابى داد كه در كشور ما قابل درك نيست: اين عدد ٢٨ درجه مبنا و علت دقيقى دارد كه حتماً با ملاحظه توان برق كشور از روى حساب و كتاب به دست آمده است و همه موظف به رعايت آن هستيم.

#کولر_گازی_کم_مصرف_کنیم

در مصرف برق صرفه جویی کنیم

پایگاه خبری منگشت پرس

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=2353

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.