تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024
14

خلاقیت یکی از جوانان همشهری در زمینه کشت برنج قطره ای

  • کد خبر : 2761
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷
خلاقیت یکی از جوانان همشهری در زمینه کشت برنج قطره ای

۸۰ درصد صرفه جویی مصرف آب برای کشت برنج در شهرستان باغملک رقم خورد کشت برنج بصورت خشکه کاری و آبیاری بصورت قطره ای   یونس منگشتی اجرا کننده این طرح به خبرنگار مُنگشت پرس گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در استان و شهرستان باغملک و از آنجایی که کشت برنج  معیشت اصلی […]

۸۰ درصد صرفه جویی مصرف آب برای کشت برنج در شهرستان باغملک رقم خورد

کشت برنج بصورت خشکه کاری و آبیاری بصورت قطره ای

 

یونس منگشتی اجرا کننده این طرح به خبرنگار مُنگشت پرس گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در استان و شهرستان باغملک و از آنجایی که کشت برنج  معیشت اصلی بیش از ۴۰۰۰نفر بهره بردار کشاورزی در شهرستان باغملک می باشد با بررسی و مطالعات بیش از دو سال بنده  و به کمک سازمان بسیج مهندسین کشاورزی، ناحیه مقاومت بسیج  و مدیریت جهاد کشاورزی  طرح برنج بصورت خشکه کاری و آبیاری بصورت قطره ای انجام شد.

وی درباره روش کاشت این محصول اعلام داشت: روش کار به این صورت بود که پس از آماده سازی زمین، کشت شلتوک به روش خشکه کاری و به وسیله ی دستگاه کشت (همانند گندم)در تاریخ ۲۳ خرداد ماه انجام گرفت و جهت آبیاری از نوارهای آبیاری (تیپ) به فاصله ای ۶۰ سانتی متر استفاده شد.

در ادمه افزود: ارقام کشت شده در این طرح چمپای محلی، عنبربو و طارم و به میزان ۸۵ کیلوگرم در هکتا ر بوده است.

منگشتی درباره مزایای استفاده از این روش کشت عنوان کرد:

۱-صرفه جویی حدود ۸۰ درصد مصرف آب بطوریکه در روش کشت سنتی حدود ۳۵ تا ۵۰هزار متر مکعب آب مصرف میشود آما در این روش میزان آب مصرف شده در هکتار حدود ۷۵۰۰ متر مکعب بود.

۲- کاهش هزینه ی تولید در این روش دوره ی خزانه گیری و نشاء کاری که حدود ۴۵ روز وقت، هزینه ی بالا مالی جهت نگهداری و کشت نشاء و همچنین مصرف آب قابل توجه را در روش معمول داشت حذف گردید

۳-تغذیه یکنواخت محصول

۴-کاهش مصرف سم و کود

۵-امکان افزایش سطح  زیر کشت با توجه به کاهش مصرف آب و در نتیجه تولید محصول بیشتر.

 

غریبوند مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باغملک نیز در خصوص اجرای این طرح افزود با توجه به وضعیت خشکسالی های اخیر و کاهش منابع آب این روش باعث رونق مجدد در کشت برنج خواهد شد. و میزان برداشت محصول رضایت بخش بوده بطوریکه میزان برداشت چمپا با حدود ۴۵۰۰کیلو گرم در هکتار و ارقام عنبربو وطارم نیز نزدیک به ۶ تن در هکتار بوده است که این روش کشت دستاورد بزرگی بوده است.

مجری  این  طرح‌  اظهار امیدواری کرد که در سال آینده بخش قابل توجهی از کشاورزان کشت برنج را بصورت قطره ای انجام دهند و کانون بسیج مهندسین کشاورزی با کمک کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی  این شهرستان آمادگی جهت آموزش این روش کشت به کشاورزان و علاقمندان را دارد.

یونس منگشتی در پایان از حمایت های فرماندهی محترم ناحیه مقاومت بسیج ، سازمان بسیج مهندسین کشاورزی خوزستان  و مدیریت جهاد کشاورزی  شهرستان باغملک قدردانی کرد.

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=2761

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.