تاسفبار است حیوانی را می کشیم و با آن عکس سلفی می گیریم/ حیات وحش زاگرس در معرض تهدید بزرگ

رئیس مرکز آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: در حوزه باغملک و بخشی از شهرستان ایذه شاهد بدترین برخورد در حوضه زیست مندان هستیم. بسیاری از زیست مندان زاگرس در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان ، محسن خیرالهی رئیس مرکز آموزش و مشارکت های مردمی اداره ی کل محیط زیست استان خوزستان در همایش محیط زیستی که در شهرستان باغ ملک برگزار شد،گفت: در حوزه باغملک و بخشی از شهرستان ایذه شاهد بدترین برخورد در حوضه زیست مندان هستیم. بسیاری از زیست مندان زاگرس در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

وی با بیان حتی برای شکار پلنگ که در معرض انقراض هست  برنامه ریزی می کنیم،افزود: فاجعه است وقتی پرنده ای را بر روی تخم به راحتی شکار می کنیم؛متاسفانه شکار کپک و تیهو در زاگرس بیداد می کند

خیرالهی خطاب به کشاورزان و فعالان حوزه ی محیط زیست حاضر در همایش اظهار داشت: کشاورزی از جنبه های مختلفی بر محیط زیست تاثیر دارد. یکی از فاکتورهای مهمی که کشاورزی بر روی آن تاثیرگذار است، بحث آب است. بیش از ۷۰ درصد منابع آب کشور در حوزه ی کشاورزی مصرف می شود که متاسفانه بهره وری آب در این حوضه کمتر از ۳۰ درصد یا حتی پایین تر از آن است.

وی ادامه داد: روش های فعلی مصرف آب در کشاورزی برای محیط زیست یک تهدید است و لازم است که برنامه ریزی دقیقی شود و کشاورزان در روش های سنتی استفاده از آب ، تجدید نظر کنند.

رئیس آموزش و مشارکت های مردمی محیط زیست خوزستان با هشدار در مورد استفاده ی بیش از اندازه ی سموم در کشت و پرورش محصولات کشاورزی ، خاطر نشان کرد: استقبال کشاورزان از مواد شیمیایی سرطان زا فاجعه برانگیز است.



متاسفانه امروزه بسیاری از غذاهای ما از نظر بهداشتی امتیاز لازم را ندارد زیرا  در روش های کشاورزی دقت لازم را نداشته ایم و یا از اصول بهداشتی کاشت،داشت و برداشت فاصله گرفتیم.

وی با اشاره  به مثبت بودن سیاست های تشویقی جهاد کشاورزی در مبحث کشت ارگانیک، گفت : استفاده روزافزون از آفت کش ها،علف کش ها ،هورمون ها و آنتی بیوتیک ها باعث شده  است محصولات غذایی که به سفره مردم وارد می شوند مشکلات بهداشتی داشته باشند. آمارها نشان می دهد که سموم بر کبد،روده و سایر اعضای حساس بدن تأثیر می گذارد.

خیرالهی افزود: مشکل دیگر مواد شیمیایی در حوضه محیط زیست، آلودگی خاک است؛ استفاده از سموم علاوه بر اینکه بر ژنتیک دانه،محصول و غلات تأثیر گذاشته، بر روی آب و خاک اثر منفی دارد و منجر به آلودگی می شود.

خیرالهی در مورد ارتباط آلودگی هوا و کشاورزی، متذکر شد: به واسطه بینش غلطی که در استفاده از آتش برای حل مشکل کاه و کلش وجود دارد ، شاهد آتش زدن کاه و کلش مزارع پس از برداشت محصول هستیم که این اقدام نه تنها میکروارگانیزم های مفید خاک را از بین می برد، بلکه باعث آلودگی هوا و به خطر افتادن سلامت ساکنین اطراف مزارع می شود.

خیرالهی تصریح کرد: در زاگرس با توجه به سکونت مردم در مناطق جنگلی، آنجایی که کاه وکلش را آتش میزنند بسیاری از درختان و گونه های کم یاب به آتش کشیده می شود.

منبع:  خبرگزاری موج