تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
8

شیمی‌درمانی تا ۸ سال آینده منسوخ می‌شود/ روش‌های درمانی نوین برای سرطان

  • کد خبر : 377
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
شیمی‌درمانی تا ۸ سال آینده منسوخ می‌شود/ روش‌های درمانی نوین برای سرطان

به گزارش منگشت پرس: حمید سعیدی‌ساعدی متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی و دبیر علمی همایش یک روزه تازه‌های آنکولوژی که صبح امروز در هتل استقلال برگزار شد، در حاشیه مراسم گفت: هدف از این همایش آشنایی هر چه بیشتر آنکولوژیست‌ها با تازه‌های درمانی حوزه آنکولوژی است. وی ادامه داد: درمان جامع غیر جراحی انواع سرطان‌های توپر […]

به گزارش منگشت پرس: حمید سعیدی‌ساعدی متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی و دبیر علمی همایش یک روزه تازه‌های آنکولوژی که صبح امروز در هتل استقلال برگزار شد، در حاشیه مراسم گفت: هدف از این همایش آشنایی هر چه بیشتر آنکولوژیست‌ها با تازه‌های درمانی حوزه آنکولوژی است.
وی ادامه داد: درمان جامع غیر جراحی انواع سرطان‌های توپر در حیطه تخصصی رادیوتراپی – آنکولوژی شامل درما‌ن‌هایی از قبیل شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، درمان‌های هدفمند سرطان (تارگت تراپی) و هورمون‌درمانی است. در سال‌های اخیر روش درمانی جدیدی به نام «ایمونوآنکولوژی» در بین سایر روش‌های درمانی سلول‌های سرطانی جایگاه خاصی را پیدا کرده است.
دبیر علمی این همایش با بیان اینکه به کمک روش ایمونوآنکولوژی با تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، سلول‌ها و تومورهای سرطانی از بین می‌روند، افزود: این روش یک درمان هدفمند است، بدین صورت که با افزایش سیستم ایمنی بدن سلول‌ها و تومورهای سرطانی نابود می‌شوند؛ بنابراین در مواقعی که به کمک سایر روش‌های درمانی موفقیت حاصل نمی‌شود یا دارو‌ها عوارض خاصی را به جا می‌گذارند، استفاده از این روش کمک‌کننده است.
سعیدی‌ساعدی تأکید کرد: زمانی از روش ایمونوتراپی در درمان سرطان استفاده می‌شود که شرایط و موقعیت بیمار به نحوی بوده که امکان درمان فرد به کمک جراحی، رادیوتراپی یا سایر روش‌ها مؤثر نباشد.
وی تصریح کرد: روش ایمو‌نوتراپی یک پنجره جدید را در درمان بیماران سرطانی باز می‌کند، ولی متأسفانه امروزه این روش در درمان تعداد محدودی از سرطان‌ها یا در شرایط عود و پیشرفت بیماری کاربرد دارد. همچنین پاسخ درمانی این روش در بین مبتلایان به یک سرطان خاص از فردی به فرد دیگر متفاوت است.
دبیر علمی این همایش اظهار داشت: کاربردی بودن این روش در موارد محدودی از سرطان‌ها و متفاوت بودن پاسخ درمانی در بین افراد مختلف نشان‌دهنده این است که تمام جوانب این علم به طور کامل شناسایی نشده و این روش درمانی شیوه‌ای جدید و نوین است؛ بنابراین مطمئنا آینده آنکولوژی به ایمونوآنکولوژی وابسته بوده و به آن ختم می‌شود.
سعیدی‌ساعدی گرانی دارو‌ها و در دسترس نبودن آن‌ها را از دیگر معضلات روش ایمو‌نوتراپی دانست و یادآور شد: ما امیدواریم در سال‌های آینده این دارو‌ها به وفور یافت شوند و در دسترس تمامی بیماران قرار گیرند. همچنین انشاءالله با تولید انبوه این دارو‌ها قیمت آن‌ها نیز در سال‌های آینده کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
وی در خصوص کاربرد روش ایمونوتراپی در درمان سرطان‌ها اظهار داشت: امروزه ایمونوتراپی در بهبودی بیماری‌هایی مانند ملانوم (یک نوع تومور پوستی)، تومور‌های سیستم مجاری ادراری مثل پروستات و مثانه و انواع خاصی از سرطان ریه نتایج درمانی خوبی داشته است. همچنین این روش در درمان سرطان‌هایی مانند سرطان سینه و تخمدان نیز در دست مطالعه و بررسی است.
دبیر علمی این همایش عنوان کرد: از آنجایی که این دارو‌ها قیمت گرانی دارند و نتایج درمانی این روش باید حتما در مطالعات بالینی رسمی تأیید شود، FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا)، لیست کاملی از داروهایی که مراحل تحقیقاتی و تأییدیه را گذرانده‌اند، منتشر کرده است که خوشبختانه ما توانستیم در یکی، دو سال اخیر از بین داروهای این لیست داروی «ریتوکسی‌ماب» را در داخل کشور با هزینه پایین‌تر تولید کرده و در دسترس مردم قرار دهیم.
درمان سرطان در آینده نزدیک
در ادامه این مراسم حسین فودازی متخصص آنکولوژی و دبیر انجمن رادیوتراپی – آنکولوژی ایران در خصوص شیوه‌های درمانی پایه در درمان سرطان بیان کرد: جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی درمان‌های پایه سرطان محسوب می‌شوند که قدمت جراحی در درمان این عارضه به حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش بر می‌گردد و رادیوتراپی از اوایل قرن بیستم در درمان سرطان به کار برده می‌شد.
وی اظهار داشت: در موارد شدید و پیشرفته سرطان‌ها، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی اثربخشی متوسطی داشته و جراحی کاربردی ندارد، به همین علت یک روش درمانی جدید تحت عنوان ایمونوتراپی کشف شد که از مزیّت‌های این روش می‌توان به آسیب ندیدن بافت‌های سالم بدن اشاره کرد؛ بنابراین در این روش تنها سلول‌های سرطانی از بین می‌رود.
دبیر انجمن رادیوتراپی – آنکولوژی ایران عنوان کرد: روزانه ۱۰۰ هزار سلول سرطانی در بدن همه افراد تشکیل می‌شود که سیستم دفاعی و ایمنی بدن، این سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، به طوری که در ۹۹ درصد از مواقع سلول‌های سرطانی توسط سیستم ایمنی بدن به طور کامل نابود می‌شوند.
وی در ادامه توضیحاتش گفت: در مواقعی که بخاطر عواملی همچون استرس، مشکلات ژنتیکی و عوامل محیطی، سیستم ایمنی درست کار نکند، سلول‌های سرطانی تشخیص داده نشده و از بین نمی‌روند؛ بنابراین فرد دچار توده یا تومور سرطانی می‌شود.
فودازی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۵ میلادی به بعد ژن‌درمانی و ایمنی‌درمانی پایه اصلی درمان سرطان را تشکیل دهند. استفاده از روش ایمنی‌درمانی در درمان سرطان‌های پیشرفته می‌تواند سبب طول عمر بیماران شود.
باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=377

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.