تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024
9

ما کوتاه مدت هستیم/ عابدین سلیمانی دانشجوی دکتری علوم سیاسی

  • کد خبر : 824
  • ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
ما کوتاه مدت هستیم/ عابدین سلیمانی دانشجوی دکتری علوم سیاسی

*ما کوتاه مدت هستیم* اکثر ما ایرانی ها چه در بعد نظری و چه در بعد عملی *کوتاه مدت* هستیم ، برای ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده ، برنامه ریزی و استراتژی واقعی و بدون هیجان و به دور از تعصب نداریم. دنبال این هستیم که در کوتاه مدت به خواسته های خود برسیم. ما […]

*ما کوتاه مدت هستیم*

اکثر ما ایرانی ها چه در بعد نظری و چه در بعد عملی *کوتاه مدت* هستیم ، برای ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده ، برنامه ریزی و استراتژی واقعی و بدون هیجان و به دور از تعصب نداریم. دنبال این هستیم که در کوتاه مدت به خواسته های خود برسیم.
ما ایرانی ها معمولا حوصله نداریم امروز بکاریم و ۲۰ سال یا حتی ۵۰ سال آینده ثمره و نتیجه ی آن را برداشت کنیم.

جامعه ی ایرانی در معنای عام آن به جامعه ی کلنگی یا کوتاه مدت شبیه است ، همان طور که بناهای کلنگی بعد از مدتی تخریب می شوند ؛ قوانین و مقررات ، طرح ها و برنامه ها نیز بعد از مدت کوتاهی تغییر می کنند که این امر ریشه هایی به درازای تاریخ دارد.

شهر ما باغملک نه تنها از قاعده ی کوتاه مدت بودن، مستثنی نیست بلکه به نظر می رسد وضعيتی حادتر هم داشته باشد.

تاکنون برنامه ی مدون ۵۰ یا ۱۰۰ ساله برای شهرمان ترسیم نکردیم و افق ها و چشم اندازهای روشن و دقیقی برای خود مشخص نکردیم.

تقریبا همه چیز به طور مرتب در حال تغییر است اما نه چندان رو به جلو. به عنوان مثال میدان مرکزی شهر که در واقع یکی از نمادهای اصلی شهر محسوب می شود؛ طی ۲۰ سال گذشته به طور مرتب و با صرف هزینه های گزاف، تعویض و نمادی کاملا متفاوت، جایگزین آن می شود. سرعتکاه هایی آن هم از جنس آسفالت در قسمت های مختلف شهر ساخته می شود ولی بعد از مدتی با این استدلال که ایمنی نیستند برداشته می شوند. پارک ها و فضاهای سبز قبلی، مورد بی مهری و کم توجهی قرار می گیرند.

که غالب این امور با استدلال های نه چندان قوی همراه بوده است. اگر این پروژه ها، کارشناسی ، دقیق و همراه با دوراندیشی نبودند چرا انجام گرفته اند و اگر کارشناسی و علمی و بجا بودند چرا پا را پس نهاده اید و هزینه های مجددی را باعث شدید.

این موارد در کنار ده ها و صدهاموارد دیگر در بخش های مختلف، حکایت از آن دارد که ما با دوراندیشی به سراغ کارها نمی رویم و به عبارتی *کوتاه مدت* هستیم.

و اینها نشانه ی خوبی برای آینده ی شهرمان نیستند و با این شرایط، طبیعی است که نسبت به شهرهایی که بلندمدت تر هستند؛ عقب بمانیم و روز به روز فاصله ی بین ما با آن شهرها بیشتر شود.

هر چند بارقه های از امید و توجه در بعضی از افراد وجود دارد اما با توجه به شرایط موجود، کافی نیست.

بنابراین برای گذر از این وضعیت، مسئولین و نخبگان شهرستان باید هر چه سریع تر ، برنامه ای طولانی مدت و واقعی و به دور از تعصب و هیجان و در بخش های مختلف ترسیم نمایند تا بتوان از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم. که این خود مستلزم تلاش و همت افرادی با شخصیت ها و تفکرات بلندمدت می باشد.

عابدین سلیمانی
دانشجوی سال سوم دکتری علوم سیاسی

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=824

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.