تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024
8

گپی با منتخبین شورای شهر و مطالبه گری شهروندان

  • کد خبر : 1294
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
گپی با منتخبین شورای شهر و مطالبه گری شهروندان

 منتخبین محترم شوراهای اسلامی شهر : با سلام و احترام اکنون که با رأی مردم ، به عنوان نماینده ایشان در شوراهای اسلامی شهر منتخب شده اید، به عنوان یک شهروند بر خود لازم دیدم نکاتی چند را در محضر مردم از شما درخواست نمایم، نکاتی که هرچند بدیهی و شما عزیزان بهتر از ما […]

 منتخبین محترم شوراهای اسلامی شهر :

با سلام و احترام

اکنون که با رأی مردم ، به عنوان نماینده ایشان در شوراهای اسلامی شهر منتخب شده اید، به عنوان یک شهروند بر خود لازم دیدم نکاتی چند را در محضر مردم از شما درخواست نمایم، نکاتی که هرچند بدیهی و شما عزیزان بهتر از ما به آنها اشراف دارید:

۱٫ لطفاً وظایف قانونی بر زمین مانده شورا را اجرا نمایید.
شوراهای اسلامی شهر به صراحت ماده۷۱ قانون شوراهای مصوب ۳۳،۱۳۷۵ وظیفه کلی بر عهده دارند، وظایفی که هرکدام با منطق ویژه ای تدوین و طراحی شده و اجرای آن ها برای حیات شهر لازم و ضروری است. اما متاسفانه آنچه شاهد هستیم این است که بسیاری از بندهای وظایف شورا، مسکوت مانده و شورا هرگز در آن ورود نکرده است. انتخاب شهردار، تصویب بودجه و لوایح شهرداری و شاید نظارت بر جریان مالی شهرداری، وظایفی ذاتی است که شورای شهر به آن پرداخته و تقریباً از سایر موارد به کلی غافل مانده است. وظایف مهمی همچون ( شناخت کمبود ها، نیاز و نارسائیهای اجتماعی فرهنگی اموزشی بهداشتی اقتصادی رفاهی و ارائه طرح ها کاربردی) (برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اقتصادی، اجتماعی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی) ( تشویق و ترغیب مردم در گسترش مراکز گردشگری، تفریحی، ورزشی و فرهنگی) ( اقدام در خصوص تشکیل نهاد ها و انجمن های اجتماعی، ارشادی، امدادی، ) ( نظارت بر بهداشت ) ( نظارت بر امور پارک ها و دیگر اماکن عمومی)

این ها از وظایف مهمی است که خود زیر مجموعه ها، دانش ها و تلاش های مستمری را می طلبد. صادقانه بخواهم بگویم در ادوار مختلف بسیاری از اعضا حتی با وظایف شورا هم آشنایی ندارند. آشنایی لزوماً به معنای خوانش بند های قانون نیست، بلکه آشنا یعنی معرفت به این وظایف و داشتن خلاقیت، طرح و ایده برای پیاده سازی ان.

۲٫ لطفاً بر قانون و مقررات اشراف داشته باشید
نیاز نیست یک حقوقدان باشید، اما آشنایی حداقلی به قوانین و مقررات شهری از ضروریات عملکرد مثبت اعضای شورا می باشد.

۳٫ لطفاً کار چاق کن نباشید
متاسفانه وقتی وظایف اصلی شورا بر زمین بماند و اعضا صلاحیت و تخصص علمی – اجرایی کافی جهت عمل به وظایف و رشد و توسعه شهر را ندارند، مردم نیز از خود می پرسند پس اعضا تاثیرشان چیست؟ در این هنگام متاسفانه برخی برای آنکه خود را بی تاثیر نشان ندهند در نقش کارچاق کن ظاهر می شوند. اینکه با ارباب رجوع از این اتاق به آن اتاق بروید تا آن هم به شکل صوری و غیرواقعی سفارش انجام کارش را به کارکنان شهرداری بنمایید، نه تنها امر پسندیده ای نیست بلکه تنزل جایگاه شورا که به منزله تنزل جایگاه و شأن مردم است را سبب می شوید. اگر می خواهید به مردم نشان دهید که حضورتان در شورا موثر است که باید هم چنین باشد، لطفا با معرفت و آشنایی کامل به وظایف اصلی شورا بپردازید و چنانکه که تخصص لازم را در خود نمی بینید حداقل با آشنایی ظاهری به وظایف از متخصصین و مشاورین شهر مشاوره بگیرید.

۴٫ لطفا حزب باد نباشید
مهم نیست اصول گرا هستید یا اصلاح طلب، مهم این است که با اندیشه و گفتمان مشخص جهت حل مشکلات شهر قدم بردارید. سیاسی بودن بد نیست سیاسی بازی بد است. فردی که سیاسی است گفتمان و اندیشه مشخص برای توسعه شهر دارد که این نه تنها بد نیست بلکه لازم است اما سیاسی بازها کسانی هستند که بدون تخصص لازم فقط می خواهند جز جناحی باشند تا منافع خود را اجرا کنند. اما خطرناک تر از سیاسی بازها حزب بادها هستند، کسانی که می گویند جز جناحی نیستند، اما یک روز با چپ می نشینند و یک روز با راست تا منافع خویش را تامین کنند یا حداقل مشکل اعتماد به نفس خویش را رفع کنند. مهم نیست اصول گرا هستید یا اصلاح طلب، یا که اصلا در سیاست نیستید اما سیاسی باز و مهم تر از ان حزب باد نباشید.

۵٫ لطفا پاسخگو باشید.

۶٫ لطفا گماشته نباشید
استفاده از نظرات و پیشنهادات دیگران و تشکیل اتاق فکرهای گوناگون قطعا امری پسندیده و ضروری می باشد. مشاوران و متخصصان کسانی هستند که با دلسوزی جهت شهر به شما پیشنهاداتی ارائه می دهند و کسب امتیاز خاصی در برابر آن را شرط نمی کنند یا در صورت عدم پذیرش برخی نظراتشان در صورت منطقی بودن رد شما، تنهایتان نمی گذارند. اما کسانی هستند که وانمود می کنند شما همه چیزتان را از ایشان دارید و می بایست در تصمیمات مهم گوش به حرف و گوش به رای ایشان باشید. لطفاً گماشته فلان عضو شورا یا فلان شخصیت بیرون از شورا نباشید.

۷٫ متاسفانه بوده اند اعضایی که با رای مردم توانسته اند به شورا راه یابند اما نه تخصص لازم را داشته اند نه علاقه خدمت؛ وهمواره یه دنبال عوام فریبی بودهداندلطفا ابتدا تلاش کنید ایشان را نیز اگاه و در مسیر خدمت راهنمایی کنید و اگر تلاش هایتان ثمر نداد. لطفا
عملکرد ایشان را به مردم اطلاع بدهید. می دانم که کار سختی است اما جهت احترام به مردم باید همگی مقابل ایشان بایستید و محیط را جهت فریبکاریشان ناامن کنید.

در پایان از همه شما عزیزان که با شجاعت قدم در راه سختی جهت توسعه و آبادانی شهر گذاشته اید تشکر کرده و آرزوی موفقیت شما را از خداوند متعال خواستارم.

هدایت اله امیری کارشناس ارشد حقوق جزا وجرم شناسی- مدرس دانشگاه

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=1294

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.