تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
11

یادداشت : درگیری پتک/ پای پول در میان است. روزنامه وقایع اتفاقیه

  • کد خبر : 678
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
یادداشت : درگیری پتک/ پای پول در میان است. روزنامه وقایع اتفاقیه

دعوا بر سر يک گوسفند بوده، يک حيوان چهارپا وارد زميني شده که اهالي زمين موضوع را برنتابيده‌اند. درگيري دو ساله از همين شروع شده و حالا بيش از ۲۰ کشته و صدها زخمي و آواره داشته است. در روزهاي گذشته با شدت‌گرفتن درگيري‌ها اظهارات مختلفي در فضاي مجازي مطرح شده، پيام‌هاي احساسي توأم با […]

دعوا بر سر يک گوسفند بوده، يک حيوان چهارپا وارد زميني شده که اهالي زمين موضوع را برنتابيده‌اند. درگيري دو ساله از همين شروع شده و حالا بيش از ۲۰ کشته و صدها زخمي و آواره داشته است. در روزهاي گذشته با شدت‌گرفتن درگيري‌ها اظهارات مختلفي در فضاي مجازي مطرح شده، پيام‌هاي احساسي توأم با نکوهش و سرزنش برخي کاربران، موضوع اصلي را تحت‌الشعاع قرار داده اما يکي از اهالي مي‌گويد برخلاف آنچه ديگران فکر مي‌کنند، زمينه اختلاف اين دو طايفه در دو روستاي پتک جلالي و پتک بيگدلي معيشت است. دعوا و اختلاف بر سر آب و زمين است و گاهي چراي دام از يک طايفه در زمين طايفه ديگر ممکن است خون ده‌ها نفر را بريزد. با شدت‌گرفتن اختلافات در اين دو روستا، مسئولان محلي از مسئولان بلندرتبه کشوري خواسته‌اند به ماجرا ورود کنند و هر چه سريع‌تر موضوع خاتمه يابد. يکي از پيشنهادات براي حل‌وفصل اين دعواي طايفه‌اي، کوچ اجباري اهالي دو روستاست که به گفته مسئولان محلي نمي‌تواند راهکار مناسبي براي اين موضوع باشد.
اوج‌گيري دعواها بر سر مسائل اقتصادي
هيچ‌کس فکرش را نمي‌کرد کار به اينجا بکش که چندين نفر جان خود را از دست بدهند و صدها خانه در آتش بسوزد. يکي از اهالي شهرستان رامهرمز که از سال‌ها پيش در جريان اين درگيري طايفه‌اي قرار دارد، مي‌گويد تاکنون خيلي از اهالي اين دو روستا مهاجرت کرده‌اند. حتي کساني را هم ديده که در شهر هستند اما اين درگيري‌هاي اخير روي زندگي آنها هم تأثير داشته و باعث مهاجرت اجباري‌شان شده است. يوسفي مي‌گويد: «اين دو طايفه درواقع يکي هستند؛ نه تفاوت زباني دارند و نه تفاوت مذهبي. خاندان دو برادر هستند. يکي محمد و ديگري مهمد. اختلافات پيشينشان هم سر زمين و آب بوده و پس از خشکسالي اختلافات تشديد هم شده و حالا به اوج خودش رسيده است.» آنچه در پتک روي داده، معلول مهياشدن زمينه‌اي است که در سال‌هاي پيش در اين منطقه شکل گرفته بود. عواملي که با آسيب‌شناسي و درمان به‌موقع مديريت نشدند و در نتيجه فاجعه‌اي انساني در يکي از کهن‌ترين خاستگاه‌هاي انساني در زاگرس‌جنوبي به وقوع پيوست. قديمي‌ترهاي منطقه معتقدند رقابت بر سر منابع کمياب؛ آب، زمين و مراتع در نتيجه تداوم خشکسالي‌ها فشار اقتصادي مضاعفي را بر مردم محروم اين منطقه وارد کرده و استفاده از مراتع و چراگاه‌ها محدود شده، کاهش بازدهي محصولات کشاورزي و درآمد کشاورزان و عشاير، زمينه‌ساز بي‌هنجاري و ايجاد پرخاش و کدورت در ميان اهالي شده است. همچنين خاک نامناسب، شيب زياد زمين، جهت ناهمواري‌ها و دشواري شرايط زيست و تکه‌تکه‌بودن اراضي زراعي و بالابودن بعد خانوار در مناطق وسيعي از روستاهاي رامهرمز، باغملک و ايذه سبب شده کشاورزي در اين بخش از استان خوزستان با رنج و دشواري‌هاي فراوان همراه شود. آنچه اهالي منطقه از درگيري‌هاي طايفه‌اي روايت مي‌کنند، با باور عموم جامعه تفاوت زيادي دارد. يوسفي همچنین مي‌گويد که بازتاب اخبار درگيري‌هاي اخير، تصوير خشني از مردم استان و منطقه به نمايش گذاشته، درحالي‌که مي‌توان گفت اکثريت مردم منطقه هيچ دخالتي در اين درگيري‌ها ندارند و آنها خود از اين ماجرا‌ها آسيب ديده‌اند. او مي‌گويد در ماه‌هاي قبل عيد، ۱۸ ترانس برق در رامهرمز مورد حمله قرار گرفته و در روزهاي اخير هم بار ديگر خسارت‌هايي به تأسيسات برق منطقه وارد شده است. به گفته او مردم در سال‌هاي اخير، فشار و استرس زيادي را تحمل کرده‌اند و حالا وقت آن رسيده که دولت مستقيما به اين موضوع ورود کند.
با کدخدامنشي، نزاع طايفه‌اي حل نمي‌شود
درحالي‌که به عقيده بسياري، دعواهاي طايفه‌اي فقط مي‌تواند با وساطت ريش‌سفيدان حل شود، نماينده ايذه و باغملک مي‌گويد در اين منطقه، کار از اين حرف‌ها گذشته و نبايد به حل موضوع با کدخدامنشي اميدي داشت. هدايت‌الله خادمي، لازمه حل‌شدن اين درگيري‌ها را اجراي قانون مي‌داند و مي‌گويد: با کدخدامنشي و صحبت در سطح استان، مشکلات حل نمي‌شود بلکه بايد نظام اقتدار همراه با عدالت خود را به متخلفان نشان دهد. تا وقتي قانون اجرا نشود، متخلفان فکر مي‌کنند قانون با آنها کاري ندارد و اين حق را به خود مي‌دهند که اسلحه در دست بگيرند و در اين روستا و آن شهر درگيري ايجاد کنند. او در ادامه مي‌گويد: طرف‌هاي درگير، اعتقادي به اجراشدن قانون درباره افراد خطاکار ندارند و از اجراي قانون نااميد شدند زيرا تا امروز کسي از متخلفان اعدام نشده است هرچند، شايد حکم اعدامي صادر شده باشد؛ بنابراين کساني که در اين درگيري‌ها کشته دادند براي انتقام و تلافي کشته‌ها درگيري‌ها را به‌صورت سيکل‌وار ادامه دادند. در اين درگيري‌ها تيراندازي‌ها به‌صورت کور انجام مي‌شود و ممکن است افراد بي‌گناه هدف قرار گيرند و چرخه درگيري‌ها تکرار شود. خادمي ادامه مي‌دهد: نمي‌گويم که در سطح استان، توانايي کافي براي برخورد لازم وجود ندارد اما شايد نتوانستند هماهنگي‌هاي لازم بين تصميم‌گيران، نيروي انتظامي و قوه‌قضائيه برقرار کنند و با کدخدامنشي به‌دنبال حل‌کردن ماجرا هستند. بعد از دو سال بايد ديگر اين حرف‌ها را کنار گذاشت و با شاخص‌هاي موجود و قانون، مسئله را حل کرد. بايد قاتل به سزاي اعمالش برسد تا خانواده مقتول به خودش اجازه ندهد با اسلحه به فکر جبران باشد. انتظار است که استاندار و مسئولان استاني، سريع‌تر اين درگيري‌ها را خاتمه دهند تا بيشتر از اين به اعتبار استان
لطمه وارد نشود.
او هم مانند اهالي منطقه، کوچ اجباري را چاره‌ساز نمي‌داند و مي‌گويد ممکن است اين تصميم، درگيري‌ها را بيشتر هم کند: با جابه‌جايي و منتقل‌کردن سکنه دو روستا مشکل حل نمي‌شود زيرا اين افراد با اسلحه‌هايي که دارند در شهرها و روستاها پراکنده مي‌شوند و دوباره حمله مي‌کنند. اين منتقل‌کردن‌ها و کوچ دو طايفه موجب گسترده‌تر‌شدن درگيري‌ها در شهرها شده که مي‌تواند بسيار خطرناک باشد. در ماه‌هاي گذشته، اين درگيري‌ها به کشته‌شدن يک نفر در بهبهان منجر شد و شب گذشته نيز به کشته‌شدن يک نفر در رامهرمز؛ اين پراکندگي درگير‌ی‌ها اگر جدي گرفته نشود، مي‌تواند بسيار خطرناک باشد.
آسيب‌هاي مضاعف با ادامه درگيري‌ها
آسيب درگيري‌هاي مسلحانه اخير در رامهرمز و باغملک فقط به مرگ ده‌ها نفر ختم نشده است. اين منطقه به ‌دليل داشتن پتانسيل گردشگري مي‌توانست رشد اقتصادي خوبي داشته باشد اما درگيري‌ها اقتصاد منطقه را هم در اين دو سال اخير تحت‌تأثير قرار است. يوسفي در ادامه مي‌گويد: ديگر گردشگر به اين منطقه نمي‌آيد. چرا بيايد وقتي بوميان هم در خطر قرار دارند. مي‌گويد قرار بوده در هفته گذشته يک طرح توليد در رامهرمز راه‌اندازي کند اما سرمايه‌گذاران پشيمان شده‌اند و معامله به‌هم خورده است. به عقيده او، ادامه درگيري‌ها به نفع هيچ‌کس نيست و اوضاع اقتصادي مردم را از اين هم بدتر مي‌کند. يکي ديگر از انتقادات او به حمل آزادانه اسلحه در خوزستان است؛ او مي‌گويد در اين منطقه اسلحه خيلي زياد است. وجود اين همه اسلحه در سطح منطقه درگيري‌ها را افزايش مي‌دهد و خودش مي‌تواند عامل درگيري باشد. خادمي، نماينده ايذه و باغملک هم به اين موضع اشاره کرده و مي‌گويد: اين حجم از سلاح‌هاي پيشرفته در منطقه تعجب‌برانگيز است. اسلحه‌هاي پيشرفته‌اي در منطقه وجود دارند که معلوم نيست از کجا و چگونه به‌ دست مردمي مي‌رسند که مشکلات معيشتي دارند و مهم‌تر اينکه گويا انگيزه‌اي وجود ندارد که اين اسلحه‌ها جمع‌آوري شوند. وقتي مصوبه مجلس این بوده که حمل چاقو هم جرم است، وجود اين اسلحه‌ها نگران‌کننده است.

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=678

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.