تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
26

۲۹ دی ماه سالروز شهادت حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی

  • کد خبر : 4427
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
۲۹ دی ماه سالروز شهادت حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی

  گذری بر زندگی شهید حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی فرزند عالم بزرگوار، حجت الاسلام “سید بزرگ” طباطبایی است که از علمای مبارز و در صراحت لهجه و صداقت، سخاوت و شجاعت معروف بود و در قضیه کشف حجاب علناً مخالفت نمود و یاغی دولت رضا خانی شد وی با […]

 

گذری بر زندگی شهید حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی

حجت الاسلام سید فخرالدین طباطبایی فرزند عالم بزرگوار، حجت الاسلام “سید بزرگ” طباطبایی است که از علمای مبارز و در صراحت لهجه و صداقت، سخاوت و شجاعت معروف بود و در قضیه کشف حجاب علناً مخالفت نمود و یاغی دولت رضا خانی شد وی با قیام و مخالفت خود توانست جلوی کشف حجاب را در منطقه بختیاری بگیرد. مرحوم حاج آقا بزرگ فرزند مرحوم سید عبدالله طباطبایی (ره) روحانی پر نفوذ منطقه بختیاری که حدود الهی را جاری می کرد. او فرزند سیدی عارف و با ورع و صاحب کرامات معروف به سید هادی که در پارسایی بی نظیر بود و تکریم قاطبه مردم است و مردم به نام قسم می خورند.

آبا و اجداد سید فخرالدین، تا امام حسن (ع) همه اهل علم و بیت روحانیت بوده است که به یاری خداوند متعال از آن زمان تاکنون این نعمت بزرگ در این خانواده مستمر است. مرجع عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت الله مرعشی در حاشیه نسب نامه تذکره بعد از مراجعه به کتب انساب مرقوم فرمودند: « لا شک و لا ریب فی نسب هؤلاء السادات الشریف و هم من الجمله السادات و من اولاد قاضی نور الله النائینی » .

 

سید فخر الدین طباطبایی در سال ۱۳۰۷ در روستای درب شهرستان باغملک به دنیا آمد و از سن هفت سالگی ضمن طی دروسی کلاسیک تا کلاس ششم ابتدائی و به حوزه پیوست و نزد اساتید مشهوری از جمله حاج سید محمد تقی شوشتری ، آیت الله العظمی بهبهانی و به آموختن دروس طلبگی و معارف اسلامی پرداخت .

رسیدگی به وضع مردم و بررسی حل مشکلات آنها ، ارتباط نزدیک باید با مراکز فرهنگی اسلامی از جمله روزنامه ها و ماهنامه های مختلف، دعوت از مبلغین حوزه های علمیه در مناسبت های مختلف از جمله عاشورای حسینی به روستاهای اطراف ، تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر برای ساخت مساجد مختلفی در باغملک و روستاهای اطراف مخالفت علنی با برنامه های ضد اسلامی رژیم شاه، افشاگریهای مختلف علیه نیروهای طاغوتی خصوصاً آرمان بهائیت، راه اندازی انواع تظاهرات مردمی علیه رژیم از جمله فعالیت های آن شهید بزرگوار در زمان طاغوت می باشد که خود سهم فراوانی در تحکیم باورهای دینی منطقه داشته است با پیروزی انقلاب اسلامی و راه اندازی جنگ تحمیلی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فعالیت های آن دو شهید دو چندان گشته و دامنه حضور او از روستاهای باغملک تا جبهه های جنگ گسترده شده بود .

تلاش در جهت تشکیل بعضی از نهادهای انقلابی و حوزه علمیه برای جذب جوانان مشتاق و کمک و همیاری دستگاه قضائی و حضور فعال در دادگستری ، برگزاری نمازهای جماعت در ارگانها و نهادهای دولتی و مساجد اهواز ، خصوصاً مسجد حضرت ابوالفضل (ع) کیان، تأمین صندوق قرض الحسنه و احداث مسجد در کوی ملی راه اهواز و تشکیل پایگاه بسیج در آن ، سرکشی و دلجوئی از خانواده معظم شهدا ، تشویق و ترغیب جوانان به حضور در میدان های جنگ و همچنین تألیف سه کتاب به نام های باوری های شیعه ، چهل حدیث و خاطرات یک شهید در قلب تاریخ از اهم فعالیت هایی بود که منافقین را بر آن داشت تا اقدام به ترور این شخصیت خستگی ناپذیر نمایند . و سرانجام لحظات ناب وصل فرا رسید صبح روز ۲۹ دی ماه سال ۱۳۶۵ شمسی خودرو حامل ایشان و دو نفر از فرزندانش در مسیر منتهی به فلکه ملی راه اهواز هدف هجوم مسلحانه منافقانه قرار گرفت و سر مبارک و آسمانی او هدف ۱۶ تیر قرار گرفت و چهره ملکوتیش با خون سرش رنگین شد و با سر خونین رستگار عالم شد در این حادثه فرزند نوجوانش سید غیاث الدین که آن موقع بیش از ۱۳ سال سن نداشت هدف گلوله منافقان قرار گرفت و مجروح گشت. و فلکه ملی راه نقطه معراج شهید سید فخرالدین است که همان سید والامقام که عمرش را وقف اسلام و ترویج علوم آل محمد و خدمت به مردم نمود.

پیکر مظلوم سید شهید با شکوهی عظیم تشییع و در روستای زادگاهش چون گوهری ناب به خاک سپرده شد و نشانی است تا راه را گم نکنیم .

گزیده ای از سخنان شهید سید فخرالدین طباطبایی :

خون شهداء به ما زندگی داده است و نهال های آزادی را ببار آورده است و خون گلگون شهیدان به چهره وطن مان سرخی بخشده است …

خدایا خودت خوب می دانی ،‌ خمینی بنده خاص مخلص تو است و جز تو کسی را نمی شناسد او را فراموش نکن ، تو را به خودت قسم می دهیم بر مستضعفین منت بگذار و بگذار که او همه داد ما را بستاند ، بگذار جراحت ها را مرهم نهد دینت را عزت بخشد و قرآنت را رونق دهد ، و مردم را با تو آشنا سازد اگر او نباشد که اگر نباشد دنیا نباشد ، جان نباشد ، زندگی نباشد ،‌یا ارحم الراحمن بر ما رحم کن و نعمت و کرمت را تمام کن او را سلامت بده ، عزت و طول عمر فرما ، توفیق بده که بماند و به تو و به ما خدمت کند از ما و تو بر او سلام و صلوات .

عقاید شهید سید فخرالدین طباطبایی که از گلواژه هایش نقش بست :

شهادت می دهم و باور دارم خدایی هست و تنها و بدون شریک است و خالق تمام عالم هستی می باشد و به هر کاری قادر و تواناست و صاحب لطف و کرم است و مجمع جمیع صفات کمالیه است و هستی از ذات و خواست او شروع شد و نیستی هم موکول به اراده اوست . به کُنه ذات او نمی توان پی برد و آثار وجودش در همه و همه جا آشکار است . « اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له » و محمد (ص) پیغمبر و برگزیده اوست که پیغمبران قبل از او بر حقند و همه مژده ظهور او را دادند . محمد (ص) اشرف انبیاء و خاتم انبیاء است و پیغمبری به وجود او خاتمه پیدا کرد و بعد از او پیغمبری نخواهد آمد و هر کس ادعای پیغمبری کند ، دروغ است .

علی (ع) وصی و جانشین بر حق پیغمبر است که خدا او را و یازده فرزندانش را امام و پیشوا بر مسلمین منصوب فرموده است و این دوازده نفر : ۱) امام علی (ع)  ۲) امام حسن (ع)  ۳) امام حسین (ع)  ۴) امام زین العابدین (ع)  ۵) امام محمد باقر (ع)  ۶) امام جعفر صادق (ع)  ۷) امام موسی کاظم (ع)  ۸) امام رضا (ع)  ۹) امام حسن عسکری (ع)  ۱۲) امام مهدی (عج) که یازده نفر از امامان در راه خدا به شهادت رسیده اند و حضرت مهدی (عج) غائب و زنده است و به امر خدا هر موقع خدا خواست ظهور می کند ، ظلم و ستم را بر می اندازد و عدل و داد را بر قرار می کند و حکومت عدل اسلامی را سرتاسر جهان به پا می دارد . « اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه ».

باور دارم و شهادت می دهم به پاکی و عصمت پیغمبر (ص ) و ائمه اطهار و مادر آنان حضرت فاطمه زهرا (س) که جمعاً ۱۴ نفر می باشند و این چهارده نفر به گواهی قرآن از رجس و پلیدی مبرا و پاک و پاکیزه هستند .

اعتقاد دارم پیغمبر (ص) و امامان دارای معجزات و کراماتی بودند که به امر خداوند خرق عادت می کردند و کارهایی برای الزام منکرین می نمودند که بشر از آوردن آن عاجز بود .

پیغمبر (ص) با جسم و روح به معراج رفته اند و معراج پیغمبر (ص) جسمانی بود و با همین تن خاکی ، ‌شبانه از مدینه به بیت المقدس تشریف برده اند و در آنجا روی صخره بزرگ در مسجد اقصی به اتفاق جبرئیل با وسیله ای بنام براق که از چگونگی آن خدا واقف است به آسمانها رفته اند و در بالای آسمانها با خدا صحبت کردند .

باور دارم ابوطالب پدر علی (ع) مسلمان از دنیا رفت و یار و مددکار پیغمبر بود و حضرت جعفر (ع) برادر علی (ع) در بهشت برین به دو بال که خدا عوض دو دستش به او داد ، پرواز می کند و شهادت می دهم که حمزه ، سیدالشهداست .

معتقدم خداوند ، روزی همه موجودات را به دست فنا می سپرد و تمام ابناء بشر و مردم روی زمین را می میراند و بعداً آنها را زنده می کند حتی طیور و وحوش را و به حساب همه آنها می رسد « انا لله و انا الیه راجعون » .

یقین دارم که آنچه بر پیغمبر (ص) نازل شد ، حق است و قرآن معجزه باقیه و کتاب جاودانی است ، بهشت و جهنم مخلوق خداوندند و موجودند که بهشت جای نیکان و جهنم جای بدان است و به آنچه در خوبی بهشت ، توصیف گردیده باور دارم دو ملک از طرف خداوند به نام های نکیر و منکر ،‌شب اول قبر به بالین میت می آیند و از اعتقادات او سؤال می کنند .

همچنین قبول دارم علی (ع) شب اول قبر حتماً به بالین میت می آید و اگر از محبین بود ، سفارش او را به دو ملک می نماید .

باور دارم فاصله بین دنیا و آخرت ،‌ عالم برزخ است و در این عالم ، جسم آدمی که مرکوب روح بود ، ‌پوشیده و خاک می گردد و روح در تن دیگری به نام «  قالب مثالی » می رود و به زندگی خود ادامه می دهد و این روح در قالب مثالی ، اگر اهل خیر و خوبی بود در خوشی و نشاط زندگی می کند و اگر اهل شر و فساد بود در عذاب و ناراحتی .

معتقدم که روز حساب رسی و بررسی اعمال خواهد آمد و در این روز خداوند با عدالت رفتار می کند ، ذرة المثقال کم و زیاد ندارد و با قسط عمل می فرماید و هر کس جزای عمل خود را خواهد دید و آن روز که روز تشنگی است پیغمبر (ص) علی (ع) لب کوثر هستند و محبین و پیروان خود را سیراب می نمایند و تمام مردم و حتی انبیاء و اولیاء از پل صراط باید بگذرند و گناهکاران اگر شفاعت پیغمبر (ص) و علی (ع) شامل حال آنها نشود به جهنم که صراط بر آن قرار دارد ، سقوط می کنند ، اما شیعیان علی (ع) که همان مؤمنین باشند بعد از مدتی که خدا بخواهد در جهنم می مانند و عذاب می بینند و بعداً به لطف خدا آزاد می شوند و آنها را به بهشت برین می برند و خلود و همیشگی دائمی از آن مشرکین و کافرین است و باور دارم که خداوند هیچ مؤمن و معتقد به ولایت علی (ع) را در آتش مخلد نمی کند و سرانجام او را نجات می دهد .

« اللهی عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعد لک و ارزقنا شفاعة النبی و العلی و الحسن و الحسین و الائمة من ولد الحسین و فاطمة الزهرا » .

باور دارم اسلام کاملترین ادیان و خداوند غیر از اسلام دینی را نمی پذیرد . فروع اسلام بر حق هستند ، ‌نماز ، ‌روزه ، خمس ، زکات ، حج ، جهاد ، امر به معروف و نهی از منکر ، تولا و تبرا ، و اسلام بر این مبانی پایه گذاری شد و تمام این ها واجبند که با حصول شرایط باید به آنها عمل شود .

باور دارم طبق توقیع حضرت ولی عصر ( اروحنا فداه ) بعد از غیبت کبری ، مجتهدین جامع الشرایط نائبِین عام حضرت بقیة الله (عج) هستند و مردم باید از آنها در احکام دین ( دنیا و آخرت ) اطاعت کنند و هر مجتهدی دارای شرایط مذکور باشد ؛ یعنی حافظ دین مخالف هوی و مطیع امر خداوند باشد و بر همه لازم است از او پیروی نمایند و اطاعت کنند و مظهر و مصداق و حاوی تمام این شرایط در عصر حاضر ، وجود شریف حضرت آیت الله العظمی روح الله خمینی است .

والسلام – سید فخرالدین طباطبایی

 

سخنان آیت الله موسوی جزایری در خطبه های نماز جمعه اهواز ‌:

در هفته گذشته شما شنیده اید که حجت الاسلام والمسلمین حاج سید فخرالدین طباطبایی رحمة الله که از چهره های انقلابی و مردمی بود در همین شهر ترور کردند و بعد هم در رادیوی سیما منحوسان در بغداد بوق و کرنا گذاشتند و پایکوبی و رقاصی کردند و جشن گرفتند که فتحی بزرگ کردیم و این سید اولاد پیامبر را کشتیم و به خون خودش آغشته کردیم ، خاک بر سر اینها همین کسانی که یک روز از اسلام راستین دم می زدند ، از روحانیت و اسلام جدا شدند و این شد اسلام راستین شما و معنای اسلام راستین این شد که شما پول از سازمان سیا بگیرید و مزدور آمریکا شوید و مرکزتان در بغداد شد و برای صدام بجنگید و بیایید یک سید خدمتگذار مردم و انقلاب را پیدا کنید و ترور بکنید و فکر کنید فتح بزرگی کردید ، و این همان است که امام صادق (ع) هشدار می دهد : « به من و شما که وای بر شما ، بچه هایتان را دریابید از اول با اخبار و احادث آل محمد (ص) آنها را بار بیاورید تا طعمه آن گرک ها نشوند » .

 

سخنان آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری :

به هر حال در شهر ایذه و باغملک و ابوالعباس و بلکه استان خوزستان شهادت مرحوم حجت السلام حاج سید فخرالدین طباطبایی ( رضوان الله علیه ) واقعاً فاجعه ای بود گر چه موج خروشان مردم به تلاطم آورد اگر چه مردم را به جنب و جوش آورد . ایشان شخصیت و رجلی دوست داشتنی با صلابت نفس با وقار با متانت با خدمت به دین با خدمت برای بندگان خدا بود و اینها مسائلی است که پرونده ایشان را در درگاه خدا سرشار از نور ، رحمت ، ثواب و فضیلت می کند . امیدوارم خداوند متعال روان طبیب و طاهر این فقید شهید سعید را با شهدای کربلا و شهدای اهل بیت (ع) محشور بفرماید . و عظمت فاجعه اش را خدا ان شاء الله جبران فرماید و به مردم این منطقه و به مردم خوزستان و به شما مردم حاضر در صحنه و مخصوصاً بیت ایشان و جامعه روحانیت منطقه صبر و اجر و طول عمر کرامت بفرماید ، ان شاء الله که خداوند این قربانی را از اهل بیت پیامبر (ص) قبول کند .

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=4427

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.