تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024
8

تابوهایی برای شکستن / مقایسه فرهنگ رانندگی زنان سعودی با رفتن بانوان به ورزشگاه های ایران و دوچرخه سواری بانوان ایرانی

  • کد خبر : 1637
  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۵۹
تابوهایی برای شکستن / مقایسه فرهنگ رانندگی زنان سعودی با رفتن بانوان به ورزشگاه های ایران و دوچرخه سواری بانوان ایرانی

تابوهایی برای شکستن مقایسه فرهنگ رانندگی زنان سعودی با رفتن بانوان به ورزشگاه های ایران و دوچرخه سواری بانوان ایرانی هلند معروف است به كشور گل و دوچرخه. تعداد دوچرخه‌ها در كشور هلند از جمعيت ۱۷ ميليونی آن بيشتر است! هلند و ديگر كشورهای اروپايی با نهادينه كردن فرهنگ دوچرخه سواری از مشكلات عديده بعدی […]

تابوهایی برای شکستن

مقایسه فرهنگ رانندگی زنان سعودی با رفتن بانوان به ورزشگاه های ایران و دوچرخه سواری بانوان ایرانی

هلند معروف است به كشور گل و دوچرخه. تعداد دوچرخه‌ها در كشور هلند از جمعيت ۱۷ ميليونی آن بيشتر است! هلند و ديگر كشورهای اروپايی با نهادينه كردن فرهنگ دوچرخه سواری از مشكلات عديده بعدی كه هزينه آن بر دوش دولت و بيمه‌هاست كاسته‌اند. مشكلاتی نظير ترافيک و تصادف و آلودگی هوا، درمان بيماری‌های ناشی از چاقی و عدم تحرک و …

در كشور ما اما خانم‌ها قانوناً حق دوچرخه سواری ندارند. به عبارتی بيشتر خانم‌های دوچرخه سوار در ايران توريست هستند و مطمئناً در مدت كوتاهی كه مهمانمان هستند متوجه كار غيرقانونی خود نشده‌اند!

بازي ايران-سوريه اتفاق بامزه‌ای افتاد. پيرو تصميمات كج دار و مريزی كه گرفته شده و مي‌شود فقط خانم‌های سوری حق حضور در استاديوم آزادی را داشتند و خيلی از بانوان كشورمان پشت در ورزشگاه ماندند. عده معدودی هم كه وارد شدند با همراه داشتن پرچم سوريه و اصطلاحاً به صورت “هوادارِ تقلبى” اجازه عبور از گيت را به دست آوردند!

زنان عربستاني حق رانندگی ندارند! آخر اين جمله با توجه به اتفاقاتي كه در كشور خودمان می‌افتد نيازی به گوشكوب(!) نداشت اما خبرگزاری‌های داخلی هنگام انتشار هر خبر مرتبط با اين موضوع از علامت تعجب استفاده می‌كنند. چند وقت پيش يک زن عربستانی هنگام “رانندگی يواشكی” از خودش فيلم گرفته بود و با انتشار آن در فضای مجازی سر و صدای زيادی ايجاد كرد و حتی تهديد به مرگ هم شد.

در كشور ما زنان حق رانندگی دارند و لذا قانون حاكم در عربستان برايمان عجيب و غيرمنتظره است. مطمئنا قانون گذاران عربستان هم برای وضع اين قانون توجيهات خاص خود را دارند. منع بانوان ايرانی از دوچرخه سواری و حضور در استاديوم دقيقاً مشابه منع بانوان عربستان از رانندگی است.

شكسته شدن تمام اين تابوها دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.

مسئولين بايد جواب قانع كننده‌ای برای اين تناقض داشته باشند: بانوان خارجی اجازه حضور در استاديوم‌های كشورمان را دارند اما حضور در ورزشگاه برای دختران ايرانی ممنوع است.

نوشته: فضل الله عرب

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=1637

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.