تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
8

جنایت زیست محیطی ترکیه در حق مردم خوزستان متن کامل در پایگاه خبری👇👇👇

  • کد خبر : 605
  • ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷
جنایت زیست محیطی  ترکیه در حق مردم خوزستان   متن کامل در پایگاه خبری👇👇👇

جنایت زیست محیطی ترکیه. #ربابه_ساریجالو ، کارشناس ارشد محیط‌ زیست: آن هشت سال منحوس تمام شد، اما سایه‌ی مرگ و خون و خاک از خوزستان عزیزمان کم نشد. ما جنگ را خوب درک نکردیم، ما نخل‌های سوخته، آوارگی، فقر، گازِ خردل و مین‌های به‌جا مانده را ندیدیم. ما به روی مادران و پدران خسته از […]

جنایت زیست محیطی ترکیه.

#ربابه_ساریجالو ، کارشناس ارشد محیط‌ زیست:

آن هشت سال منحوس تمام شد، اما سایه‌ی مرگ و خون و خاک از خوزستان عزیزمان کم نشد. ما جنگ را خوب درک نکردیم، ما نخل‌های سوخته، آوارگی، فقر، گازِ خردل و مین‌های به‌جا مانده را ندیدیم. ما به روی مادران و پدران خسته از انتظار چشم بستیم و آینده‌ی خاکی فرزندانشان را خاکی‌تر کردیم. ما گمان بردیم که جنگ تمام شد! اما جنگِ خاک، نفس، تشنگی، همچنان ادامه دارد. معادله‌ی عجیبی‌ست، به جای کم شدن درد‌ها و رنج‌ها و به جای سبز شدن نخل‌های زیبا، هم‌چنان طوفانِ دردها ادامه ‌دار و بی‌توقف، تاب‌شان را بریده و نفس‌هایشان را بشماره انداخته است.
و این‌بار جنایت و بمب مهلک دیگری در انتظارشان کمین گرفته است. #سد_ایلیسو، تیر خلاصی‌ست بر پیکرِ کم جانِ هور، خوزستان، زاگرس و در نهایت کل سرزمین مادری‌مان.
بیایید در کنار هم، بیاد نفس‌های سنگینِ مردمانمان و بیاد همه‌ی هموطنانِ عزیزی که در آتش جهل دیگران سوختند و دَم نزدند، این‌بار یک‌صدا برای نفس‌هایشان برای نفس‌هایمان به جنایت #ایلیسو نه بگوییم.

#سد_ایلیسو، یکی از سدهای بزرگِ در حال احداث در ترکیه است که ساخت آن از سال ۲۰۰۶ شروع شد و در سال ۲۰۱۹ به پایان خواهد رسید. این سد در جنوب شرق ترکیه و بر روی، رود دجله احداث می‌شود. رود دجله به سمت عراق سرازیر شده و از آنجا به هورالعظیم می‌رسد. احداث این سد، از ورود ۵۶ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری می‌کند که در نتیجه آن   فاجعه‌ی زیست محیطی عظیمی هورالعظیم و ایران را در بر خواهد گرفت.

با امضای نامه‌ی زیر که به دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته شده، اعتراض خود را به جنایت‌ زیست محیطی #سد_ایلیسو نشان دهیم.

پایگاه خبری منگشت پرس

 

 

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=605

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.