تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
6

علت وقوع بلايا و راه پيشگيري و پذيرش آنها از نگاه قرآن

  • کد خبر : 1960
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
علت وقوع بلايا و راه پيشگيري و پذيرش آنها از نگاه قرآن

علت وقوع بلايا و راه پيشگيري و پذيرش آنها از نگاه قرآن     حوادث جزء لاینفک زندگی است مانند پدیده مرگ که امری طبیعی و همگانی است ؛ انسان با هوشمندي خود قادر است بسياري از وقايع را كه گاه بليه به نظر مي رسند به رحمت مبدل كند يا حداقل از ميزان خسارات […]

علت وقوع بلايا و راه پيشگيري و پذيرش آنها از نگاه قرآن
 
  حوادث جزء لاینفک زندگی است مانند پدیده مرگ که امری طبیعی و همگانی است ؛ انسان با هوشمندي خود قادر است بسياري از وقايع را كه گاه بليه به نظر مي رسند به رحمت مبدل كند يا حداقل از ميزان خسارات وارده بكاهد . اين درحالي است كه قرآن كتاب هدايت انسانها قرنها پيش وقوع اين حوادث و روشهاي پيش گيري از آنها را خبر داده است . تا انسان با دقت و تمسك به اين رهنمودهاي ارزشمند مانع از وارد آمدن خسارات و آسيب به جان و مال خويش گردد.
فيلسوفانِ دين ، شر را به دو نوع  ” شر طبيعي”  و ” شر انساني” ( يا اخلاقي) تقسيم مي كنند .
 شر طبيعي شامل تمام بلايايي مي شود كه طبيعتِ خروشان بر سر آدمي مي آورد مانند زلزله اي مهيب ، آتش فشان ، سيل و يا ناقص الخلقگيِ مادرزادي و … .
شر انساني نيز مانند قتل عامِ گروهي از انسان هاي بي گناه يا تجاوز به عنف و … .
اين تلقي كه خداوند مردمان گناه كار را به وسيله ي فرستادن بلاياي طبيعي عذاب مي كند ، ريشه اي ديني دارد و در متون آسماني اديان توحيدي مي توان نمونه هايي از آن را سراغ گرفت .
 در آيه ۷۹ سوره نساء آمده آست:” ما اصابك من حسنة فمن الله و ما اصابك من سيئة فمن نفسك ومن ارسلناك للناس رسولا و كفي بالله شهيدا”:  هر خيري كه به تو رسد از جانب خداست و هر شري كه به تو رسد از جانب خود توست و براي تو پيامبراني فرستاديم و خدا شاهد و كافي است .
  و قابل توجه است که از دیدگاه قرآن کریم ، هر مصیبتی که به انسان می رسد به نوعی انعکاس اعمال اوست ،« وما أصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم » .
 
وقوع سيل از نگاه قرآن
در آيات ۱۶ و ۱۷ سوره سبا به گرفتار شدن قوم سبا به سيل در اثر روي گرداندن از خدا و كفران نعمت اشاره شده است .
و در سوره عنكبوت آيه ۱۴ به طوفان نوح اشاره شده است: و ما نوح را بسوى قومش فرستاديم … اما سرانجام طوفان و سيلاب آنان را فرا گرفت در حالى كه ظالم بودند .
و …
 
 
وقوع زلزله از نگاه قرآن
در سوره زلزله ، مزمل و حج و … به وقوع حادثه زلزله اشاره شده است .
در آيه ۷۳ الی ۷۸سوره اعراف به وقوع زلزله در اثر كفران نعمت قوم ثمود اشاره شده است .
و … 

وقوع خشكسالي از نگاه قرآن
در آيه ۱۵۵ سوره بقره سخن از خشكسالي و قحطي به ميان آمده است و خدا از آن به عنوان وسيله اي براي آزمايش انسانها و كفاره گناهان ياد كرده است. ” و لنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین “: و بى ترديد شما را به چيزى اندك از ترس و گرسنگى و كاهش بخشى از اموال و كسان و محصولات [ نباتى يا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند ] آزمايش مي كنيم . و صبركنندگان را بشارت ده .
   در آيه ۹۶ سوره اعراف آمده است:” و لو ان اهل القري ءامنوا و اتقوا لفتحنا عليهم بركت من السماء و الارض و لكن كذبو فاخذناهم بما كانوا يكسبون”: اگر اين مردم به درستي ايمان مي آوردند و تقوا را پيشه خود مي ساختند. ما هم بركات اسمان و زمين را برآنها نازل مي كرديم ؛ ولي آنان خدا را تكذيب كردند و بر اثر اين اعمال زشتشان گرفتار مجازات الهي ( قحطي و خشكسالي ) شدند.
امام خميني (قدس سره) در اين باره فرموده اند: منشاء قحطي و خشكسالي اموري است از جمله: شيوع گناهان- كفران نعمت – منع حقوق ( مثل خمس و زكات)- كم فروشي – ظلم- خيانت- ترك امر به معروف ونهي از منكر – حكم به ناحق  و هر چيزي كه سبب خشم خدا شود : ۱- كم فروشي ۲- منع زكات ۳- دروغ
و …
 

 
ذکر این نکته لازم است ، توجه به آیات و روایات ، رعایت تقوای الهی و  استفاده از عوامل مادی و معنوی همچون تکنولوژی نوین روز برای بهره وری و بهره برداری اصولی می تواند عامل عمل صالح و موفقیت و سر بلندی کشور اسلامی از گزند بلاهای آخرالزمان در پناه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد .
لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=1960

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.