تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

✍✍ارتباط بده-بستان نماینده ها و دولت از نوع ارتباط خریدار و فروشنده ی مواد مخدر است.

  • کد خبر : 2583
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
✍✍ارتباط بده-بستان نماینده ها و دولت از نوع ارتباط خریدار و فروشنده ی مواد مخدر است.

✍✍ارتباط بده-بستان نماینده ها و دولت از نوع ارتباط خریدار و فروشنده ی مواد مخدر است. فرض کنید شخص الف از شخص ب مواد مخدر خریده است پولش را هم پرداخت کرده است و حالا که مواد را تست می کند می بیند اصلا آن مرغوبیت لازم را ندارد یا فروشنده متوجه شود که پولهای […]

✍✍ارتباط بده-بستان نماینده ها و دولت از نوع ارتباط خریدار و فروشنده ی مواد مخدر است.

فرض کنید شخص الف از شخص ب مواد مخدر خریده است پولش را هم پرداخت کرده است و حالا که مواد را تست می کند می بیند اصلا آن مرغوبیت لازم را ندارد یا فروشنده متوجه شود که پولهای دریافتی تقلبی اند. چکار باید بکنند؟ نه، می توانند به مردم بگویند؛ و نه می توانند شکایت بکنند. ولی احتمالا به شیوه ی دیگری به همدیگر خسارت برنند مثلا با ماشین به طرف بزنند و وانمود کنند تصادفی بوده است یا به نحو دیگری که قانون  مانع آنها نشود به طرف معامله خسارت وارد کنند.

نمایندگان هم از دولت خواسته های غیرقانونی دارند علی الخصوص در بحث انتصاب ها، انتظارات غیر قانونی دارند دولت هم از آنان انتظار دارد تا در مجلس طرح ها ولوایح مورد نظرشان را بدون کار کارشناسی تصویب کنند و …

حالا اگر دولت حاضر به قبول خواسته های نامشروع نشود مجلس چماق قانونی سوال و استیضاح را بر سرش می کوبد و اگر مجلس در راستای امیال دولت نباشد نیروهای مورد نظر نماینده هابه کار گرفته نمی شوند اعتبارات حوزه ی انتخابیه تخصیص پیدا نمی کند و اهرمهای دیگری که ما خبر نداریم.

ما مردم ساده لوحانه فقط همان ظاهر قانونی این بده بستان را می بینیم.

این روزها متاسفانه صحبت از استیضاح، قبح گذشته اش را از دست داده است و هر نماینده ای  به سهم خود برگه ای در دست گرفته است دوره می افتد و امضا جمع می کند اگر منویاتش برآورده شد که بدون این که خودش را ملزم به پاسخگویی به مردم بداند سوالش را پس می گیرد و اگر نشد هم می شود نماینده ی دلسوز مردم و به آب و آتش میزند تا وزیر را استیضاح کند و داد مردم مظلوم را ازظالم بستاند . مثلا برای  آموزش و پرورشی ها بود و نبود بطحایی تفاوتی نمی کند اما آنان که پرچم عدالتخواهی معلمان را برافراشته اند و مطالبات آنان را بهانه می کنند “عرض خود می برند و زحمت ما می دارند” اندکی بعد امضایشان را پس گرفته اند بی آنکه بگویند کدام یک از مطالبات آ.پ، یک شبه برآورده شد. داستان مضحک چماق استیضاح نمایندگان به نام دلسوزی برای ملت در حاشیه ی امن مصونیت پارلمانی سالهاست که مملکت را به قهقرا برده است  مهندس خادمی فرموده اند ما “مطالبه گر نیستیم” آری نیستیم بدجوری هم نیستیم و حتی جلوی مطالبه گری دیگران را هم می گیریم چه بسا یک بسته گونی هم در صندوق عقب ماشینمان گذاشته باشیم. ما مطالبه گر نیستیم و مطالبه گران را به انحاء مختلف برچسب می زنیم. آنگاه که اتفاقی می افتد تا مطالبه گران به خود آیند و چند کلمه ای بگویند دستهای تشویق و تمجید  گوش فلک را کر کرده است و گلهای شاباش فضا را عطر آگین کرده است. عکس نوشته های هورا در مدح و ثنای دولتیها و مجلسی ها تایم لاین را در می نورد و دریغ از رد پایی ولو بی رمق از عقلانيت، حتی در بین روشنفکران و روشنفکرنماها. تحصیلات بیشتر، احساسات بیشتر.

مدرک بالاتر، منیت بیشتر. دنبال نشانه هایش در فضای بزرگ جامعه نباشید همین گروههای کوچک واتساپی خودمان، یا جمع های دوستانه ی همکاران یک اداره و بعضا یک خانواده همگی مشتهای نمونه ی خروارند.

فریادهای زنده باد و مرده بادی که گلوی آزادگویی را فشرده است همان استبداد غوغاسالاری است که هر که با صدای کلفت تر داد بزند دیگران نفس کش می شوند.

و برای گفتن دو کلمه حرف حساب بی هیچ کینه و انتقامی یا متهم می شوند یا وادار به سکوت یا خیلی هنر کنند در هزارتوی لفافه یکی به در یکی به دیوار سنگریزه ای می کوبند مبادا که ترک بردارد چینی نازک استبدادی شان/مان. گر در خانه کس است….

با توسل به  اصطلاحات روشنفکری باد در غبغب می اندازیم که بله آقایون!  سیستم مشکل دارد. یاد  سریال برره می افتم که همه ی مشکلات را به گردن شخصیتی موهومی به نام  خورزوخان می انداخت. سیستم کیست سیستم منم سیستم شمایید نماینده است دولت است و قواعد نانوشته ی بازی، به نفع قدرتمندها و رانت دارها و رانت خوارها د پولدارها و صاحبان سفره ی کذایی. نماینده ی دلسوز به جای استیضاح و سوال و بهانه کردن منافع ملت باید به اصلاح ساختارها روی بی آورد و مجلسی که در راس امور است باید سیستم فساد زا را نابود کند و گرنه ما “میگیم خر نمیخوایم پالان خر عوض بشه”که دردی از جامعه ی بی رمق و خسته ی این روزها دوا نمی شود. وزیر اقتصاد رفت آیا اقتصاد درست شد وزیر رفاه رفت آیا ما در رفاهیم. فریبت می دهد در آسمان، این سرخی بعد از سحرگه نیست…

علی ذکوی

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=2583

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.