تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
9

🔮 آموزش پیشگیری از آزار جنسی به کودکان به زبان ساده

  • کد خبر : 983
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
🔮 آموزش پیشگیری از آزار جنسی به کودکان به زبان ساده

 ✅حادثه آتنا دل همه ایرانی ها رو به درد آورد اما زنگ خطری برای آموزش مسائل خصوصی به کودکانمون بود: پدر و مادرها می‌توانند بدون به‌کاربردن لفظ آزار جنسی، پنج نکته اساسی برای پیشگیری از آزار جنسی را به کودکان خود (۵ تا ۱۱ سال) آموزش بدهند.   🔹 گفتگو درباره این ۵ مورد رو […]

 ✅حادثه آتنا دل همه ایرانی ها رو به درد آورد اما زنگ خطری برای آموزش مسائل خصوصی به کودکانمون بود:

پدر و مادرها می‌توانند بدون به‌کاربردن لفظ آزار جنسی، پنج نکته اساسی برای پیشگیری از آزار جنسی را به کودکان خود (۵ تا ۱۱ سال) آموزش بدهند.

 

🔹 گفتگو درباره این ۵ مورد رو به کودکتون تکرار کنید و تنها به یک بار بسنده نکنید. یادآوری این نکات در گفتگوهای ساده روزمره بسیار مفیدند.

🔹زمانی که کودک حاضر یا مایل به چنین گفتگویی نیست، اصرار نکنید و آن را به موقعیت مناسب دیگری موکول کنید.

🔹این گفتگوها را در مکالمات و برنامه‌های روزمره یا حتی بازی ادغام کنید؛ دراین‌صورت چنین گفتکوهایی هم برای شما هم برای کودک، راحت‌تر و طبیعی‌تر خواهد بود.

۱⃣ هر چیزی که با لباس زیر (زیرپوش، شورت، زیرشلواری) پوشانده شود، عضو خصوصی است. هیچ‌کس حق ندارد به آنها دست بزند؛ هیچ‌کس حق ندارد که بخواهد آن را ببیند؛ هیچ‌کس حق ندارد درباره آن با شما حرف بزند. اگر چنین اتفاقی افتاد، کودک باید “نه” بگوید.

 

۲⃣ بدن کودک تنها متعلق به خودش و اختیار بدنش فقط دست خودش است، نه هیچ‌کس دیگر.
به کودک یاد بدهید هنگام حمام، پدر و مادر و هنگام درمان، پزشک یا پرستار اجازه دارند به بدن او دست بزنند به شرط اینکه قبلا حتماً از کودک اجازه بگیرند. در غیر این‌صورت هیچ‌کس مجاز به چنین کاری نیست و کودک باید به هر کسی دراین‌باره نه بگوید و به فرد مورداعتمادش این موضوع را اطلاع دهد.

 

۳⃣ نه‌گفتن حق کودک است.
نه‌گفتن را به کودک یاد بدهید. باید به او یاد داد که این حق اوست و نباید از نه‌گفتن احساس خجالت یا ناراحتی کند. وقتی کودک نه‌گفتن را یاد بگیرد و آن را حق خود بداند، یاد می‌گیرد که اختیار بدن و احساساتش دست خودش است. به‌عنوان پدر و مادر، گاهی شما مجبور می‌شوید که برخلاف میل کودک رفتار کنید اما اگر کودک بتواند به اعضای خانواده نه بگوید، یاد می‌گیرد که به دیگران هم نه بگوید. به کودک آموزش دهید به هرکس بخواهد با بدن او کاری کند، نه بگوید و اصرار یا تطمیع یا هر روش دیگری نباید نه را عوض کند.

 

۴⃣ رازهای بد نباید راز بمانند.
کودک باید یاد بگیرد درباره رازهایی که او را نارحت می‌کنند، حرف بزند. به کودک باید یاد داد که بین راز خوب و بد تفاوت وجود دارد. رازهای خوب (مثلا خرید پنهانی هدیه) را می‌توان مخفی نگه داشت اما رازهای بد را باید به فرد مورداعتماد گفت. برای اینکه کودک بتواند چنین کند، باید اعتمادبه‌نفس داشته باشد و این با زندگی در آسایش و امنیت حاصل می‌شود. بزرگترین ابزار کودک‌آزار مخفی‌کاری است: “این رازی بین من و تو است”. کودک باید بداند هر رازی که ناراحتش می‌کند یا برخلاف میلش است، نباید راز باقی بماند.

 

۵⃣ کمک بخواه؛ همیشه کسی هست که کمک کند.
اگر کودک احساس غم، نگرانی یا ترس می‌کند، می‌تواند با بزرگسالی که به او اعتماد دارد این را در میان بگذارد. به کودک اطمینان‌خاطر بدهید که این احساسات منفی تقصیر او نیستند و بیان آنها هم برایش دردسرساز نخواهد بود. مطرح‌کردن این ترس‌ها و نگرانی‌ها الزاما نباید فقط با پدر و مادر باشند، ممکن است این موضوعات با خواهر و برادر، دوست خانوادگی، معلم یا پزشک و روان‌شناس مطرح شوند.

پایگاه خبری منگشت پرس

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=983

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.