یکی از آیتمهای قبوض برق حق بیمه است که رقمی معادل ۱۰۰ تومان در ماه از مشترکان شهری و ۵۰ تومان در ماه از مشترکان روستایی اخذ میشود تا اگر حادثه ای برای وسایل برقی ایجاد شد افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه دریافت کنند.
بهگزارش منگشت پرس به نقل از ایسنا، از مرداد ماه سال ۱۳۹۱ قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ شود و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در مورد مشکلات برقی که در خانه پیش میآید بیمه شوند؛ اما مساله مورد توجه پیگیریهایی است که در این زمینه صورت میگیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده میشود یا خیر؟
در حال حاضر ۳۵ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود ۳.۵ میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت میکنند.
هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، برخی از مشترکان توجهی به آن نمیکنند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمیشوند. در مقابل برخی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی آگاه هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود میشوند که بسیاری از آنها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمیکنند.
با وجود اینکه بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده کردهاند ولی تقریبا هیچ اطلاع رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بیشماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این که بیمه دقیقا چه نوع خسارتهایی را پوشش میدهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و دهها سوال دیگر که همگی بی پاسخ مانده است.
بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده ۱۲ قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکتهای تابع ذی ربط اجازه داده می شود مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می شود، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکتهای بیمه برگزاری مناقصه اقدام کنند.
چطور برای دریافت خسارت اقدام کنیم؟
براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمهگر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام میشود و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاهترین زمان ممکن و در صورتی که نیاز به تمدید نباشد، ۴۵ روز به طول میانجامد. به ترتیب در سال ۱۳۹۱ بیمه دانا و در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بیمه دی به عنوان شرکت بیمهگر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۴ نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمهگر انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بیمه دی و سال ۱۳۹۸ بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.
مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز میتوانند مدارک را به شرکتهای توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت میشود.