تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024
4

فاجعه ای خاموش در آموزش و پرورش قابل توجه استاندار محترم خوزستان و مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان 

  • کد خبر : 1778
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
فاجعه ای خاموش در آموزش و پرورش  قابل توجه استاندار محترم خوزستان  و مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان 

فاجعه ای خاموش در آموزش و پرورش قابل توجه استاندار محترم خوزستان و مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان  هر جامعه ای برای پیشرفت نیازمند به نیروهای متخصص و متعهد برای آموزش نیروهای خود می باشد تا بتوانند به رشد و بالندگی و خواسته های خود برسد. اما متاسفانه در آموزش و پرورش کشورمان برنامه […]

فاجعه ای خاموش در آموزش و پرورش

قابل توجه استاندار محترم خوزستان

و مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان 

هر جامعه ای برای پیشرفت نیازمند به نیروهای متخصص و متعهد برای آموزش نیروهای خود می باشد تا بتوانند به رشد و بالندگی و خواسته های خود برسد.
اما متاسفانه در آموزش و پرورش کشورمان برنامه ای مشخص و هدفمندی برای این کار وجود ندارد.
آموزش و پرورش بجز تربیت نیروهای خود از طریق دانشگاه فرهنگیان که خود نیز در انتخاب دانشجویان و واحدهای تدریسی آموزشی که برای آنان در نظر گرفته می شود خرده هایی وجود دارد؛ روش های قابل قبولی برای پذیرش وجود ندارد.

بغیر از روش فوق، روش های نادرستی برای پذیرش و انتخاب معلمان اعمال می گردد که لازم است اصلاح گردد چرا که به فرایند آموزش کشور صدمه های زیادی زده و خواهد زد.
در اینجا به گوشه ای از فرایند نامناسب می پردازیم.
در این روزها که اول مهر هست در مدارس شاهد حضور معلمان جوان و بی تجربه ای هستیم که سرکلاس ها حضور پیدا می کنند که البته در سال های گذشته نیز چنین نیروهایی به کار گرفته می شدند؛ این معلمان جدیدالورود اکثرا دارای مدرک مقطع کارشناسی هستند، ولی آیا تا به حال کسی از مسئولین بزرگوار به این فکر است که یک معلم فقط که نباید لیسانس یک رشته مرتبط باشد که حتی خیلی از این افراد رشته های آنان مرتبط نیست؛ یک دانشجو در تربیت معلم(دانشگاه فرهنگیان) علاوه بر کتب تخصصی رشته خود، کتب روش تدریس، دروس پرورشی و علوم تربیتی و همچنین کتابی سنجش و ارزشیابی و …. را در طول چهار سال تحصیلی آموزش می ببینند
اما با یک روش کاملا غیرحرفه یک آزمون در بین دارندگان مدارک مختلف برگزار می گردد و پس از قبولی در این آزمون بدون هیچ گونه آموزش تخصصی روانه کلاس های درس می شوند و البته جدیدا دوره هایی برای آنان برگزار می گردد که طول این دوره ها خیلی کوتاه و بازده مناسبی را ندارد. البته ما منکر توانایی تعدادی از این نیروها نیستیم و مسئولین باید بدانند که تعداد زیادی از این نیروهای خود هم می دانند که چیزهایی برای گفتن ندارد و از مدیران مدارس می خواهند که برای آنان کلاس های آموزشی برگزار نمایند.
امیدواریم که مسئولین ذی ربط به فکر این مشکل باشند و سعی نکنند به فکر پر کردن مدارس و استخدام باشند چرا که در چند سال آینده چوب این کار را خواهند خورد.
یک نکته و تذکر به مسئولین : اگر به فکر بچه های مردم نیستید لااقل به فکر فرزندان خود باشید.
و نکته دیگر اینکه امروز در پایگاه های خبری اعلام گردید، در استان خوزستان برای رفع کمبود نیروها قصد دارند مربیان پیش دبستانی را در مقاطع دیگر جذب کنند و ۲۰۰۰نیروی پیش دبستانی جذب کنند.
این خبر از جهتی مسرت بخش است و از جهتی نگران کننده؛ مسرت بخش از جهت استخدام برای خانواده ها. ناراحت کننده اینست که عواقب این کار نیز باید مد نظر باشد. نیروهای پیش دبستانی که چند سالی مشغول بکار شدند حداقل در این مقطع دارای تجاربی شده اند، چرا که بعد از کسب این تجارب باید تغییر مقطع دهند؟ بهترین کار اینست که این نیروها در آموزش پیش دبستانی به ادامه فعالیت بپردازند و به زحمات آنان ارج گذاشته شود و جذب آموزش و پرورش شوند و برای کمبود نیروها از روش های مناسب تر و با برنامه ریزی دقیق تری انجام گیرد.

عبدالحسین منگشتی/ سردبیر ماهنامه سیب و صدف و پایگاه خبری منگشت پرس

لینک کوتاه : https://mongashtpress.ir/?p=1778

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.